A. Pengertian Perkembangan Moral
Moral: Mores: ordinan, adat, & kastam. Perilaku Moral:
tingkah laku yang mematuhi kod moral masyarakat kumpulan. Tingkah laku moral
dikawal oleh konsep moral. Tingkah laku amoral atau tidak moral adalah tingkah
laku yang tidak sesuai dengan jangkaan sosial yang disebabkan oleh sikap tidak
peduli terhadap jangkaan sosial (pelanggaran tidak sengaja piawaian kumpulan).
Tingkah laku tidak bermoral: tingkah laku yang tidak konsisten dengan jangkaan
sosial, kerana tidak bersetuju dengan taraf sosial atau tidak sesuai dengan
harapan sosial.
Pengertian moral termasuk:
1. peraturan kelakuan yang menjadi kebiasaan ahli kumpulan atau
ahli budaya
2. peraturan kelakuan yang menentukan corak tingkah laku yang
diharapkan dari semua ahli kumpulan Pola perkembangan moral.
Anak yang baru lahir tidak membawa aspek moral sehingga
dianggap sebagai amoral atau tidak moral. Aspek moral adalah sesuatu yang dibangunkan &
dibangunkan (teori psikoanalisis & teori pembelajaran)
B. Teori Perkembangan Moral
Berikut dijelaskan beberapa teori perkembangan moral
1. Teori psikoanalisis
a. Pembangunan moral adalah proses pemanfaatan norma-norma
masyarakat & kematangan organik biologi
b. Seseorang telah membangunkan satu aspek moral apabila ia
telah menginternetkan peraturan-peraturan peraturan atau peraturan kehidupan
dalam masyarakat & dapat mengamalkan dalam tingkah laku yang berterusan
atau dengan kata lain telah diselesaikan
c. menurut teori psikoanalitik pembangunan moral dilihat
sebagai proses pengantarabangsaan norma-norma masyarakat & sebagai
kematangan dari titik biologis organik
2. Teori psikologi pembelajaran
Pembangunan moral
dilihat sebagai hasil daripada tindak balas rangsangan yang dipelajari oleh
kanak-kanak, termasuk hukuman & ganjaran yang sering dialami oleh kanak-kanak
3. Teori pembelajaran & psikoanalisis
Konsep
kedua teori itu, proses perkembangan moral ialah seseorang telah mengalami
perkembangan moral ketika ia menunjukkan a&ya tingkah laku sesuai dengan
aturan aturan yang ada di dalam masyarakat. dengan kata lain perkembangan moral
berkorelasi dengan keupayaan pelarasan diri individu
Menurut Piaget & Kohlberg. menurut mereka perkembangan
moral berkorelasi dengan perkembangan kecerdasan individu, maka haruslah
apabila perkembangan kecerdasan telah mencapai kematangan,
maka pembangunan moral juga harus mencapai tahap kematangan.
4. Teori Pemkembangan Moral C. Kohlberg
Kohlberg menekankan
bahawa pembangunan moral didasarkan pada pemikiran moral & berkembang secara
beransur-ansur. Kohlberg meman&gnya selepas 20 tahun melakukan temuduga
unik dengan kanak-kanak.
Kohlberg percaya bahawa terdapat tiga tahap perkembangan moral, iaitu
pengantarabangsaan, iaitu perubahan perkembangan dari tingkah laku luar yang
dikendalikan kepada tingkah laku yang terkawal secara dalaman.
a. Tahap Satu: Penaakulan Prasyarat
Penaakulan yang konvensional adalah
tahap paling rendah dalam perkembangan moral moral Kohlberg. Di peringkat ini,
kanak-kanak tidak menunjukkan pengantarabangsaan nilai moral - penalaran moral
dikawal oleh ganjaran (ganjaran) & hukuman luar.
b. Tahap Kedua: Pertimbangan Konvensional
Penaakulan konvensional adalah tahap kedua atau
pertengahan dalam teori perkembangan moral Kohlberg. Di peringkat ini,
pengantarabangsaan individu adalah pertengahan. Seseorang mematuhi standard
(dalaman) tertentu, tetapi mereka tidak mematuhi piawaian orang lain (luaran),
seperti ibu bapa atau peraturan masyarakat.
c. Tahap Tiga: Penaakulan Pascokvensional
Pasca-konvensional
Tahap tertinggi dalam teori perkembangan moral
Kohlberg. Di peringkat ini, akhlak benar-benar terinspirasi & tidak
berdasarkan standard orang lain. Seseorang mengenal tindakan-tindakan moral
alternatif, menjajaki pilihan-pilihan, & kemudian membuat keputusan
berdasarkan suatu kod moral pribadi.