Pengertian dan Teori Perkembangan Moral

A. Pengertian Perkembangan Moral

Moral: Mores: ordinan, adat, & kastam. Perilaku Moral: tingkah laku yang mematuhi kod moral masyarakat kumpulan. Tingkah laku moral dikawal oleh konsep moral. Tingkah laku amoral atau tidak moral adalah tingkah laku yang tidak sesuai dengan jangkaan sosial yang disebabkan oleh sikap tidak peduli terhadap jangkaan sosial (pelanggaran tidak sengaja piawaian kumpulan). Tingkah laku tidak bermoral: tingkah laku yang tidak konsisten dengan jangkaan sosial, kerana tidak bersetuju dengan taraf sosial atau tidak sesuai dengan harapan sosial. 


Pengertian moral termasuk:

1. peraturan kelakuan yang menjadi kebiasaan ahli kumpulan atau ahli budaya
2. peraturan kelakuan yang menentukan corak tingkah laku yang diharapkan dari semua ahli kumpulan Pola perkembangan moral.

Anak yang baru lahir tidak membawa aspek moral sehingga dianggap sebagai amoral atau tidak moral. Aspek moral adalah sesuatu yang dibangunkan & dibangunkan (teori psikoanalisis & teori pembelajaran)

B. Teori Perkembangan  Moral

Berikut dijelaskan beberapa teori  perkembangan moral 

1. Teori psikoanalisis
a. Pembangunan moral adalah proses pemanfaatan norma-norma masyarakat & kematangan organik biologi
b. Seseorang telah membangunkan satu aspek moral apabila ia telah menginternetkan peraturan-peraturan peraturan atau peraturan kehidupan dalam masyarakat & dapat mengamalkan dalam tingkah laku yang berterusan atau dengan kata lain telah diselesaikan
c. menurut teori psikoanalitik pembangunan moral dilihat sebagai proses pengantarabangsaan norma-norma masyarakat & sebagai kematangan dari titik biologis organik

2. Teori psikologi pembelajaran
Pembangunan moral dilihat sebagai hasil daripada tindak balas rangsangan yang dipelajari oleh kanak-kanak, termasuk hukuman & ganjaran yang sering dialami oleh kanak-kanak

3. Teori pembelajaran & psikoanalisis
Konsep kedua teori itu, proses perkembangan moral ialah seseorang telah mengalami perkembangan moral ketika ia menunjukkan a&ya tingkah laku sesuai dengan aturan aturan yang ada di dalam masyarakat. dengan kata lain perkembangan moral berkorelasi dengan keupayaan pelarasan diri individu

Menurut Piaget & Kohlberg. menurut mereka perkembangan moral berkorelasi dengan perkembangan kecerdasan individu, maka haruslah

apabila perkembangan kecerdasan telah mencapai kematangan, maka pembangunan moral juga harus mencapai tahap kematangan.

4. Teori Pemkembangan Moral C. Kohlberg
Kohlberg menekankan bahawa pembangunan moral didasarkan pada pemikiran moral & berkembang secara beransur-ansur. Kohlberg meman&gnya selepas 20 tahun melakukan temuduga unik dengan kanak-kanak.

Kohlberg percaya bahawa terdapat tiga tahap perkembangan moral, iaitu pengantarabangsaan, iaitu perubahan perkembangan dari tingkah laku luar yang dikendalikan kepada tingkah laku yang terkawal secara dalaman.

a. Tahap Satu: Penaakulan Prasyarat
Penaakulan yang konvensional adalah tahap paling rendah dalam perkembangan moral moral Kohlberg. Di peringkat ini, kanak-kanak tidak menunjukkan pengantarabangsaan nilai moral - penalaran moral dikawal oleh ganjaran (ganjaran) & hukuman luar.

b. Tahap Kedua: Pertimbangan Konvensional
Penaakulan konvensional adalah tahap kedua atau pertengahan dalam teori perkembangan moral Kohlberg. Di peringkat ini, pengantarabangsaan individu adalah pertengahan. Seseorang mematuhi standard (dalaman) tertentu, tetapi mereka tidak mematuhi piawaian orang lain (luaran), seperti ibu bapa atau peraturan masyarakat.

c. Tahap Tiga: Penaakulan Pascokvensional Pasca-konvensional 
Tahap tertinggi dalam teori perkembangan moral Kohlberg. Di peringkat ini, akhlak benar-benar terinspirasi & tidak berdasarkan standard orang lain. Seseorang mengenal tindakan-tindakan moral alternatif, menjajaki pilihan-pilihan, & kemudian membuat keputusan berdasarkan suatu kod moral pribadi.

Post a Comment

Silahkan Berkomentar Dengan Bijak